EVENIMENTE DE IANUARIE

  1. PREMIERĂ LA  „BULANDRA”  TÂRGOVIȘTEANĂ…

Teatrul Tony Bulandra ne-a invitat la prima dintre cele două premieri ale începutului de an. Spectacolul Nora, de Henrik Ibsen, poartă semnătura regizorului Gelu Badea, scenografia fiind semnată de Mc Ranin.

Nora sau Casa de păpuși e o critică aspră, crudă a ipocriziei sociale ce roade viața de familie și relația genuină dintre soți și care nu poate fi depășită decât prin ruperea dureroasa a cercului vicios: plecarea Norei pentru a se descoperi pe sine, pentru a deveni, chiar, o „mamă vrednică“.

evenimente_ianuarie_70_1

  • A fost publicată pe 4 decembrie 1879, la Copenhaga.
    • Prima ediție a fost lansată în 8000 de exemplare, cea mai mare ediție de până atunci a lucrărilor lui Ibsen.
    • A avut un succes extraordinar, iar prima ediție a fost epuizată în mai puțin de o lună.
    • Este menționată încă din 19 octombrie 1878, în „Însemnări pentru tragedia contemporană”, unde Ibsen scrie: „Există două tipuri de legi spirituale și două tipuri de conștiințe – una pentru bărbați și una pentru femei. Ei nu se înțeleg unii pe ceilalți, dar în viața de zi cu zi, femeile sunt judecate după legile bărbaților, ca și cum nu ar fi femei, ci bărbați. În cele din urmă, soția din piesă este în încurcătură și nu știe ce e bine și ce e rău. Este total derutată de sentimentele naturale, pe de o parte, și încrederea în autoritate, pe de altă parte”.
    • A fost primul succes internațional al lui Ibsen, cu care și-a făcut debutul în sfera literaturii internaționale.
    • „Nora” a fost pusă pentru prima dată în scenă la Teatrul Regal din Copenhaga, în 21 decembrie 1879. Piesa s-a jucat cu sala plină și a înregistrat un adevărat succes. Astăzi, lucrările lui Ibsen constituie o parte esențială din repertoriul teatral universal, în fiecare lună fiind prezentate pe aproximativ 100 de scene din întreaga lume.

 evenimente_ianuarie_2

2.O  ÎNTÂLNIRE DE SUFLET:  MIRCEA DRĂGĂNESCU  cu  NEAGU  DJUVARA…

În preajma zilei lui Eminescu, o întâlnire emoţionantă şi istorică pentru mine…

evenimente_ianuarie_70_3 evenimente_ianuarie_70_4 evenimente_ianuarie_70_5 evenimente_ianuarie_70_6 evenimente_ianuarie_70_7

Neagu Djuvara un monument al culturii române pe care nu te mai saturi să-l ai alături ascultându-l cu pietate…

El spune:  „Poezia m-a atras dintotdeauna. În tinereţe chiar am scris câteva caiete de versuri până când mi-am dat seama că nu este de mine… Un volum de Eminescu, alături de Biblie m-au însoţit întreaga viaţă, chiar şi în Africa, făcându-mi legătura cu România.”

La despărţire mi-am exprimat admiraţia pentru valoarea şi diversitatea întregii sale opere şi onoarea pe care mi-a făcut-o primindu-mă la dumnealui acasă…  Mi-a răspuns cu o dojană:„Lasă domnule, abia după dispariţia mea se va vedea dacă am însemnat ceva sau nu… ”  De ce oare doar moartea poate să dea seamă de măreţia unui om?

Fragmente memorate: „Cioran era cel mai iubit prieten cu care stăteam ore întregi de vorbă,despre experienţa mea africană, când veneam în concediu o lună jumate. Ce bani îmi dădea Preşedintele pentru deplasare, se terminau în 15 zile, pe urmă,… de la nevastă, din alte expediente…”

Fragmente memorate 2:  Cioran, format într-un liceu german, la Sibiu, când vine la Bucureşti la facultate, este cucerit de francofonie şi obţine o bursă la Paris pe care îşi cumpără o bicicletă cu care străbate întreaga Franţă nemaiîntorcându-se în ţară… Devine apatrid…

Un prieten îşi exprimă nedumerirea în legătură cu fragmentele memorate…  Sunt fragmente memorate din întâlnirea mea cu Maestru… Nu am avut reportofon… Nici întâlnirile cu Petre Ţuţea nu erau înregistrate…

  1. ALTĂ PREMIERĂ  LA  „BULANDRA”  TÂRGOVIȘTEANĂ…

 evenimente_ianuarie_70_8

„Există, în București, locuri discrete, unde poți regăsi ceva din spiritul vremii în care boema artistică își trăia vârsta de aur. Într-un cadru cochet, cu muzică-n surdină, te învăluie dorința de-a afla cum se trăia și se iubea odinioară.”

Răstălmăcind titlul shakespearian, Mușatescu a creat o piesă romantică, plină de lirism și frumusețe, plasată în timpul iernii, în pragul Revelionului, în Bucureștiul interbelic.
Este o piesă de teatru, despre o lume care visează pe marginea prăpastiei mergând pe vârfuri în nişte cipici moi o lume plină de prejudecăţi ziditoare.

Distribuția:
Alexandru Manea – LIVIU Cheloiu
Maria Panait – „Doruleț” – LAVINIA Pelea
Manole – CORNELIU Jipa
Gogu Panait – PETRICĂ Nicolae
Natalia Panait – DELIA Lazăr
Fanța – MARIA Nicola
Milică – MIRCEA Silaghi
Bebe Cristian – RADU Câmpean
Elvira – CAMELIA Pintilie

Regia și decorurile: MC. RANIN
Creație costume: RALUCA Frățiloiu
Asistent regie: Cătălina Baciu