Antreprenoriatul, o nouă perspectivă
Devenit un subiect atent discutat în zilele noastre, antreprenoriatul reprezintă fără îndoială una dintre cele mai vizate opțiuni de carieră printre tineri. Conform unui studiu realizat de către Academia de Studii Economice din București și compania de consultanță Ernst&Young, mai mult de jumătate din absolvenții de facultate ar dori să pornească o afacere în următorii doi ani, renunțând la eventualitatea obținerii unui job. Printre principalele motive invocate de către aceștia se numără dorința de a fi autonomi și punerea în practică a propriilor idei.
Totuși, foarte puțini aleg să ducă la îndeplinire acest plan, lovindu-se de bariere precum birocrația excesivă sau lipsa stabilității economice. Deși am putea spune că în ADN-ul românilor apetitul pentru risc este destul de prezent, inevitabilele eșecuri nu sunt văzute ca fiind lecții ce au menirea să îmbunătățească performanța ulterioară, ci mai degrabă reprezintă finalitatea unor inițiative.
Deși poate nu ne place să o recunoaștem, unii dintre noi tindem să ne raportăm la contextul socio-economic din anii ’90, când în România se puteau genera fluxuri de capital rapide bazate pe lipsa de consistență a produselor și serviciilor. Lucrurile s-au mai schimbat însă, piața este în plin proces de maturizare, iar companiile multinaționale acaparează tot mai multe domenii de activitate. Astfel, tot ce rămâne de făcut este să exploatăm așa zisele nișe. Totuși, o nișă rareori permite creștere exponențială, limitând perspectivele de dezvoltare și asigurând doar un parcurs liniar.
Chiar dacă există o întemeiată frică de eșec acompaniată de constrângerile din piață, antreprenorii zilelor noastre sunt din ce în ce mai motivați să își extindă zona de confort și să își construiască întreaga strategie în jurul „de ce-ului” personal. Dacă în urmă cu câțiva ani întreprinzătorul era considerat oportunistul ce are ca scop principal realizarea de profit, iată că astăzi ne aflăm într-o altă situație. Oamenii pasionați de mediul privat de afaceri devin mai competenți, mai focusați pe cunoaștere și mai dornici să aducă valoare în societate. Neavând ca țintă principală acumularea de beneficii materiale, privesc oportunitățile dintr-o altă perspectivă. Oferă servicii de calitate, își respectă colaboratorii și dau dovadă de seriozitate și profesionalism.
Avântul tehnologic reprezintă un aliat al celor care pornesc pe drumul antreprenorial. Zi de zi noi startup-uri sunt înființate, tineri ambițioși aleg să își dezvolte propriile proiecte și visează să schimbe ceva în lume. Aleg de multe ori să se raporteze la povești de succes cum ar fi compania americană Apple. Se raportează la modele de succes precum Steve Jobs, ceea ce din punctul meu de vedere este foarte important. Totuși, ceea ce nu se ia în considerare reprezintă adevărata poveste din spatele lor, încercările și greutățile prin care acești lideri au trecut pentru a ajunge în topul celor mai influenți antreprenori ai tuturor timpurilor. Spre exemplu, Steve Jobs a fost concediat din propria-i companie. A renunțat la visul său de a schimba lumea? Nu, în doar câțiva ani a revenit la conducerea companiei și a transformat-o în cea mai puternică din lume.
Așadar, dorința tinerilor de a-și construi propria poveste este una cât se poate de legitimă, însă ar trebui luat în calcul faptul că regulile jocului s-au schimbat. Riscurile la care ne expunem trebuie măsurate și poate chiar limitate. Totodată, eșecul ar trebuie văzut ca parte din proces. Și poate cel mai important lucru, pentru a face față tuturor acestor încercări, motivația intrinsecă trebuie să fie foarte puternică.
Având în vedere ecosistemul antreprenorial românesc, poate este puțin prea ambițios să ne gândim că în România pot fi dezvoltate companii precum Apple. Totuși, o schimbare de mentalitate și abordare ne-ar conduce cu siguranță spre progres.
DANIEL CRISTESCU este un tânăr și implicat economist de succes, studiază la Amsterdam și este, desigur, absolvent de „Carabellă” târgovișteană…