Concepte noi, mediu de afaceri într-o continuă schimbare sau preocupări diferite sunt doar câteva dintre subiectele dezbătute frecvent în publicațiile zilelor noastre. Când vorbim însă de mass-media, ne raportăm la canale moderne de transmitere a informațiilor. Datorită tehnologizării și creșterii tot mai accentuate a numărului utilizatorilor de internet, nu prea ne mai referim la mass-media ca fiind surse de infomații, furnizate prin intermediul mijloacelor fizice achiziționate din chioșcul de la colțul străzii, ci ca la resurse ușor accesibile online, alături de care de multe ori găsim opinii critice ale cititorilor. Digitalizarea a transformat practic jurnalismul, dintr-un monolog al creatorului, într-un dialog cu interlocutorul, fapt ce sporește calitatea informațiilor transmise.
Într-o publicație scrisă la începutul secolului XX, Joseph Scumpeter, un celebru economist austriac anticipa evoluția serviciilor și a produselor, referindu-se la inovație ca fiind combinația dintre mai mulți factori de producție existenți ce rezultă într-un produs nou. Practic, ofertele tradiționale nu mai reprezintă un impuls suficient de puternic pentru cumpărători, aceștia dorind produse integrate, ușor accesibile și care să economisească din timpul devenit o resursă tot mai rară.
Inovația este un subiect extrem de sensibil, atât pentru dezvoltarea sustenabilă a companiilor, cât și pentru cea a mediului antreprenorial. Reprezentații mediului de afaceri au realizat deopotrivă că prin prisma digitalizării și a tehnologiei existente, așteptările consumatorului au crescut. Ceea ce nu demult părea imposibil, anume a avea calculatorul, scanerul, telefonul mobil și aparatul de fotografiat integrate într-un singur produs, smartphone-ul, astăzi reprezintă o unealtă indispensabilă. Dorim servicii bancare digitalizate, cumpărături online sau obținerea de informații cu privirea la starea propriei locuințe în timp real, toate indiferent de locul în care ne aflăm. Toate acestea pentru că evoluția tehnologică permite o astfel de schimbare, iar aceasta se va întâmpla fără a ține seama de opinia noastră.
Totodată, inovația și digitalizarea au condus la un punct ce nu demult reprezenta un proiect mult prea ambițios, mașina alimentată cu energie electrică. Ceea ce pentru mulți părea cu totul utopic, se pare că ambiția și devotamentul unor creatori au izbândit în lupta cu interesele din zona industriei petrolului. Sustenabilitatea planetei și calitatea vieții locuitorilor s-au dovedit a fi preocupări apreciate, iar țări dezvoltate economico-social precum Suedia încearcă în acest moment schimbarea mijloacelor de transport în comun din cele cu combustie internă în cele pe bază de energie electrică. Conform unui studiu realizat de firma de consultanță KPMG, impactul pe termen lung este unul extrem de benefic din punct de vedere al costurilor și a calității vieții oamenilor. Totodată, surse neoficiale prevestesc o abordare total diferită a autorităților germane cu privire la susținerea unui mediu înconjurător cât mai salubru, astfel încât, începând cu anul 2030 se intenționează renunțarea la înmatricularea automobilelor alimentate cu combustibili fosili.
Așadar întrebarea nu este dacă aceste produse vor deveni indispensabile, ci când, cât de grea va fi tranziția și cum vor reuși companiile să integreze noile produse în viața oamenilor?
Deși poate într-o fază premergătoare am considerat că piața s-a suprasaturat, economia intrând în declin din cauza multitudinii de oferte existente, iată că epoca tehnologică ne pune într-o ipostază nouă. Trecerea de la industrializare la tehnologizare pare a amâna o eventuală nouă criză, fie ea economică sau militară. Așadar odată cu noua paradigmă, observăm schimbări masive din punct de vedere economic. Conform informațiilor furnizate de publicația internațională Bloomberg, companii până nu demult prospere precum Kodak ajung în faliment, iar mici inițiative precum Instagram sau Uber devin adevărate povești de succes.
Prin urmare ne aflăm într-un moment crucial în care modelele de business reticente la schimbare sau la importanța tehnologiei în rândul oamenilor vor înregistra pierderi, iar inițiativele inovatoare vor prospera. Tot ce ne dorim este ca toate aceste schimbări să țintească un singur obiectiv, mai multă valoare în viața consumatorilor.
DANIEL CRISTESCU este un tânăr și implicat economist de succes, studiază la Amsterdam și este, desigur, absolvent de „Carabellă” târgovișteană…