Cultură organizațională în Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM)
Cultura organizațională reprezintă modelul de funcționare al unei firme bazat pe norme și reguli bine stabilite ce vizează atât integrarea internă a tuturor principiilor pe baza cărora organizația funcționează, cât și adaptarea acestora la mediul extern. Un cunoscut antreprenor român o definea simplu ca fiind „modul în care se fac lucrurile pe la noi”.
Ideal ar fi ca orice organizație să aibă la bază propria cultură. Aceasta se evidențiază prin existența unor valori foarte solide, a unei misiuni și a unui scop bine definite, dar și a unui stil de management adecvat mediului de lucru. Manifestarea acestora se reflectă atât în politicile de recrutare și creștere a competențelor angajaților, cât și în relația cu partenerii externi. Totuși, de ce este importantă existența unei culturi eficiente? În general, cercetările în management au arătat că modul în care o firmă își dezvoltă și implementează cultura influențează performanțele pe care le obține.
Când se face referire la conceptul de cultură organizațională, literatura de specialitate se adresează cu preponderență firmelor foarte mari care dispun de resurse și bugete destinate acestei activități. Totuși, luând în calcul concurența tot mai intensă de pe piață, din ce în ce mai multe firme de dimensiuni mai mici reușesc să se focuseze pe creșterea performanțelor alegând să inoveze și să își consolideze propria cultură organizațională.
Un prim motiv ar putea fi constituit de îngreunarea procesului de recrutare. Lipsa candidaților pentru pozițiile existe în piață a determinat angajatorii să își canalizeze atenția spre a se diferenția și aș dezvolta așa numitul brand de angajator. Un argument secund ar fi acela că nișele existente s-au restrâns foarte mult, companiile multinaționale încercând să acapareze cât mai mult din piață. Rămân însă multe IMM-uri care fie nu conștientizează amenințările existente, fie le ignoră. Așa se face că termeni precum cultură organizațională sau brand de angajator nu se cunosc, iar în cazul în care sunt cunoscuți, nu le este oferită atenția cuvenită.
Așadar, pentru acestea este nevoie de o schimbare de perspectivă. Iar când vorbim despre schimbare, consider că primul și cel mai important pas este să se conștientizeze că aceasta este necesară. Îndată ce acest lucru este interiorizat, trebuie creată o viziunea clară privind direcția în care firma se va îndrepta în următorii ani. Apoi, pe baza obiectivelor se alcătuiește un plan bine detaliat și se trece la acțiune. Deoarece destul de des cultura organizațională are o legătură strânsă cu managementul resurselor umane, firmele ar trebui să includă în planul acestora o politică de recrutare bazată pe existența unei sinergii între caracterul candidatului și valorile companiei.
Cine ar trebui să preia inițiativa? Când facem referire la firmele de mici dimensiuni, principalul promotor al întregii mișcări îl reprezintă antreprenorul însuși. Antreprenorul este cel care joacă un rol decisiv atât ca vizionar, cât și ca om de acțiune. Reprezintă modelul din firmă la care toată lumea se raportează, iar comportamentul și convingerile sale influențează în mare măsură întregul parcurs al companiei.
Așadar, mulți dintre noi ne dorim să scalăm, ne dorim ca firma pe care am construit-o sau din care facem parte să se dezvolte și să aibă un cuvânt important de spus pe piață. Totuși, de multe ori plecăm cu un start greșit ignorând fundația sănătoasă și corectă ce poate susține și dezvolta un business de succes. Nu luăm în calcul că o cultură organizațională bine definită alături de un brand de angajator solid nu doar că ne vor ajuta să supraviețuim pe piață, dar pot constitui calea spre reușita unor salturi semnificative din punct de vedere al performanței. Iar nu în ultimul rând, chiar dacă ne-am dori ca toate aceste lucruri să se fi întâmplat “ieri”, acestea necesită sacrificiu, efort și foarte mult timp investit.
DANIEL CRISTESCU este un tânăr și implicat economist de succes, studiază la Amsterdam și este, desigur, absolvent de „Carabellă” târgovișteană…