Să pornim la drum!
Nivelul informațional prezent a făcut ca planeta să fie prea mică pentru rapiditatea cu care se transmit informațiile. Într-o lume a comunicațiilor am început să nu mai comunicăm cu adevărat. Fiecare generație în prima fază a tinereții își cere dreptul la identitate și recunoaștere, apoi la o personalizare cu un loc distinct în marele drum al umanității.
Dorințele și așteptările din orice domeniu, de multe ori sunt nesusținute, dar pline de un avânt revoluționar, unde speri ca lumea să fie schimbată din temelii și vocea să-ți fie ascultată. Importanța familiei în contextul actual al societății românești nu poate fi contestată, cu toate că și aici avem deviații și probleme ce fac complicată analiza unui profil al omului cultural din sec. XXI .
Cercetarea și referințele viitoare cu care voi veni în atenția dumneavoastră – Dragă Cititorule – vor fi cu precădere din lumea teatrală și a evenimentelor culturale. Capacitatea individului de a selecta, analiza și persista în această mare dimensiune a teatrului este împărțită în mai multe dimensiuni ale interiorului umanului ce are un mare combatant în propriul eu – Conștiința. Această conștiință ce practic este o mare oglindă a evenimentelor trăite de tine atât la nivel personal și colectiv.
Apoi – timpul – am putea spune într-o primă formulă că este cel care nu îți permite să-ți extinzi granițele oferite de iluziile prezentului și amalgamului de stări ale reușitei sau insuccesului pe care îl trăiești în viața de zi cu zi.
Dacă am face un calcul mediu la câte spectacole poate merge un om normal într-o viață cumpătată și lipsită de evenimente majore, am aproxima la modul următor: școala primară, 15 spectacole de teatru, 10 concerte de muzică clasică, la gimnaziu, 25 spectacole de teatru, 14 concerte de muzică clasică, în liceu 35 spectacole de teatru și 20 concerte de muzică clasică și 36 de concerte muzică diversă, la facultate 60 spectacole de teatru, 20 concerte de muzică clasică și 48 concerte de muzică diversă, apoi un adult cu familie la 350 spectacole de teatru și 312 concerte de muzică diversă și în sfârșit un pensionar la 90 spectacole de teatru, 90 concerte de muzică clasică.
Însumându-le, așa cum am spus, cu aproximație, într-o viață de om ai putea vedea 575 spectacole de teatru, 150 concerte de muzică clasică, 390 concerte de muzică diversă, la care se mai adaugă poate la paritate filmele, evenimente diverse etc.
Această aproximație care are un ușor caracter statistic a fost realizată doar pentru a vedea principial unde ne aflăm și cui ne adresăm. Lucrurile se vor complica în clipa în care se aprofundează analiza către zonele culturale, mărimea și oferta fiecărui oraș, gradul informațional, cultural și intelectual, specificul zonei atât geografic cât și dezvoltarea economică.
Dimensiunea unei analize realizate din punctul de vedere ale unui creator, al unui critic sau al unui consumator de teatru, cu siguranță trebuie să se raporteze la multiplele puncte de vedere născute din teoria anterioară, fixând astfel în timp, celor care vor citi aceste rânduri, o atitudine obiectivă. De multe ori apare întrebarea care dorește să lămurească planul real în care se află cititorul, unde și cât poate fi luat de bun din informația scrisă. Această informație este dată celui care nu a văzut și urmează să aprecieze doar după capacitatea și nivelul de înțelegere al celui care scrie. Cu siguranță, înțelepciunea timpului uman ne confirmă că nimeni nu a găsit până în clipa de față piatra filosofală, dar știm că șlefuirea noastră interioară ne conduce către o iluminare atât de necesară timpului scurt pe care îl petrecem în această dimensiune a magnificului OM.
Aș dori să mai subliniez că Omul, în timpul existenței lui, nu mai poate pune ,,coada la cireașă sau inventa mersul pe jos” dar cu siguranță, așa cum am spus, fiecare generație își dorește noi raportări și noi progrese, fără a avea certitudinea, de multe ori, că acestea vor aduce un progres omenirii. Credința în divinități, care a căpătat diferite forme de manifestare, poate fi rezumată într-un concept imbatabil al capacității umane de a intra într-o armonie cu această forță.
Temele majore ale subiectelor abordate de teatru, ca formă de manifestare, pornind de la ritual până în timpul prezent, au fost strigăte existențiale și dorințe de a fixa adevărul uman. Dorința transmiterii stării inițiatice celor mulți în străvechi timpuri, forța și capacitatea gândirii filosofice indusă textelor antice, învățăturile și certificarea conceptelor biblice prin misterele medievale, eliberarea prin universalitatea sentimentelor în perioada Renașterii, temele majore ale clasicului unde societatea presimțea schimbări majore la nivel structural, realitatea dură și nezugrăvită a teatrului modern, și în final, amalgamul societății actuale, în care globalizarea aduce toate temele dezvelind sentimentul uman și ridicând la rang de artă ,,anti-eroul”, aruncând în stradă relația cu divinitatea și exacerbând imaginea corpului și pornirilor instinctuale, toate acestea sunt teme de analiză pentru tine – cititorule – ce te interesează și un alt punct de vedere.
Întâlnirea propusă prin aceste rânduri este de a călători aproape tridimensional între argumente și realizări, concepte și încercări, strategii și conspirații, iubiri și divinitate. Așa că voi spune: – Să pornim la drum!
LIVIU PANCU este actor și regizor la Teatrul Național Târgu-Mureș, Director al Teatrului Scena – Cetatea Târgu-Mureș, Bastionul Croitorilor, Director UmorScena, director de Festivaluri Medievale și fondator al Ordinului Cavalerilor Lup, Doctorand la Universitatea de Arte Târgu-Mureș și Membru UNITER…