O BIBLIE A LEGĂTURILOR MUZICII CU ARTELE VIZUALE – În iarnă, sub coordonarea lui Ioan Big și Radu Lupașcu, Lupascu Radu Ioan, celebrii animatori ai site-ului de muzică artasunetelor. ro, a apărut ediția princeps, necomercială, a monumentalei cărți „Culorile sunetelor. Muzica și artele vizuale”, cea mai reușită tentativă de abordarea a acestei teme din istoria muzicologiei autohtone. Erau două volume numărînd 580 de pagini, primul, și încă 430, cel de-al doilea, ambele îmbogățite cu o uriașă și adesea fascinantă iconografie. La Bookfestul de la sfîrșitul lui mai, autorii au venit pe piață cu o surpriză de mari proporții – în toate sensurile cuvîntului! –, ediția pentru publicul larg cultivat, scoasă de Editura Rao, într-un singur volum de 1013 pagini, cît o Biblie! Ediția această nu reproduce pur și simplu pe cea princeps, pentru că formatul nu mai este de poche, ci dublu, astfel încît vechiul conținut nu a fost doar corectat și completat, ci aproape că s-a dublat! Iconografia, de altfel spectaculoasă deja în ediția princeps, este de asemenea mult extinsă. Cine are prima ediție, s-o păstreze ca pe ochii din cap, pentru că este o raritate, dar dacă dorește să fie informat pînă la capăt – sau aproape de capăt! – trebuie să și-o procure pe aceasta. Pe lîngă cei doi coordonatori-autori, încă 79 de nume contribuie la această reușită senzațională – muzicologi, critici de film, regizori, muzicieni de film, actori, scriitori, antropologi, producători, critici de artă. Dacă enumăr toată lista risc să acopăr tot spațiul articolului, așa că extrag un scurt eșantion, cu rugămintea de a fi iertat pe cei pe care nu i-am amintit: Dan Andrei Aldea, Nicu Alifantis, Ernesto Bianchi, Silvia Big, Nae Caranfil, Viorel Cosma, Mircea Daneliuc, Mircea Floarian, Hanno Hofer, Dennis Hopper, Vlad Ivanov, Claude Lelouch, Vintilă Mihăilescu, Grid Modorcea, Cristian Mungiu, Oana Pellea, Florian Moțu Pittiș, Ada Solomon, Dumitru Ungureanu etc. Unii analizează diverse aspecte ale acestei teme uriașe și complexe cît un continent, alții răspund la interviuri, în vreme ce o o parte abordează tema eseistic sau memorialistic. Este uimitor ce corect ajungi să percepi imaginea întregului din acest veritabil puzzle de intervenții individuale, sau în dublet cum este cazul numeroaselor interviuri cu regizori sau compozitori de muzică de film sau de spectacol. După „Arta sunetelor”, pe care am apucat s-o scot în ediție pentru public anul trecut, pe cînd mai lucram cu „Adenium”, iată că redutabila echipă Big – Lupașcu își îmbogățește palmaresul cu această nouă și extraordinară realizare în zona de contact, de interferență a artelor. Felicitări! Acum, stau și mă gîndesc ce le mai trece prin cap. Nu am reușit să-mi scriu textul promis la vreme, dar coordonatorii au fost amabili să mă treacă printre autori pentru cele două note introductive la interviurile acordate special pentru carte de Mircea Daneliuc și Cristian Mungiu. Le promit că la următoarea ispravă editorială, mă voi strădui să-mi fac treaba la timp! Ar fi păcat să mai ratez o ocazie… Și încă o data regret ca nu am putut participa la lansarea de la Bookfest, am văzut fotografii care mi-au amplificat regretul.
MUNCA ÎN DORUL LELEI, PARDON, AL SFINTEI TREIMI! – De câte ori BOR își mai trece o zi cu roșu în calendar, mă ia cu fiori! Nu, nu antireligioși neapărat, ci pur și simplu că mai dispare o zi de muncă și rămâi cu o grămadă de probleme nerezolvate. De fapt, nu BOR e de vină, nu are decât să treacă toate zilele din an cu mai multe sărbători cu roșu fiecare, statul e de vină. Cum face BOR o chestie din astea, cum ziua cu pricina devine sărbătoare legală, de parcă am fi stat teocratic, nu unul modern și laic! Nu e de mirare, de vreme ce statul plătește salariile popilor și ale altor angajați BOR și investește în construcția de biserici mai mult decât în spitale, școli și grădinițe la un loc. La limită, vom avea numai zile libere – vor munci animalele și roboții, după cum prevedea un banc de pe vremuri și mai multe scrieri SF – și numai edificii religioase, iar toată populimea se va îndeletnici cu rugăciunile și meditația. De unde va mai lua BOR parale? Păi, ori de la tiparnița statului ori din fonduri europene, că înjură ea Europa în multe privințe, nu și dacă e vorba de bani! Bun, azi, ca omul, aveam și eu de făcut niște controale medicale, de luat niște vitamine, de schimbat niște lei într-o monedă de mai mare circulație. Ambele laboratoare la care aveam treabă erau închise din motiv de Sfânta Treime, de parcă Dumnezeu te-ar vrea leneș, nu săritor la nevoia aproapelui. Farmaciile par să fi dat cu banul – cea a inimii era închisă, era însă deschisă cea de alături, cu cele mai mici prețuri din Univers. Poate am ieșit în câștig! Toate agențiile bancare ce mi-au ieșit în cale, vreo zece, că s-au înmulțit ca păduchii, erau închise, de parcă ar fi biserici, nu instituții care lucrează cu ochiul dracului… Dacă aveam aparatul foto la mine, făceam și niște poze cu aceste locuri devenite brusc ale evlaviei… Acum, mă gândesc să mă duc la plajă și să înot, dar dacă sfințiile lor au închis și ștrandul? M-a liniștit doar faptul că toate cârciumile erau totuși deschise!
CONCERT BREGOVIC – Spumos, superficial, pentru people fără pregătire muzicală… Dacă ar fi politruc, l-aș boteza populist! QED – Valentin Boghean îi dă clasă la complexitatea muzicii propuse, iar dintre instrumentiști, doar saxofonistul ar putea avea loc în banda lui Vali, ceea ce bănuiam din seara concertului VB Band. Din păcate, nu veți putea verifica decât căutând Goran pe YT, pentru că e singurul invitat la seria de concerte FIE care a refuzat transmiterea în direct și postarea concertului pe YT. La el, totul a stat în ritm și în animare, e un excelent animator. Excepționali saxofonistul și bateristul, inclusiv ca vocalist, mult peste vocea lui GB, care știe asta și s-a manifestat parcimonios ca vocalist. Bune vocalistele bulgăroaice, pe cât au avut loc de manifestare. Corecți ceilalți instrumentiști. Însă, cum spuneam, o muzică simpla, chiar simplistă, bazată aproape exclusiv pe ritmicitate. Ceea ce a și stimulat instinctele primare ale câtorva zeci de labagii de ambe sexe, care s-au repezit în față să-și descarce hormonii împiedicând vizual, ba chiar și sonor, receptarea celor câtorva sute de spectatori aflați pe scaune. Și nici nu erau prea spălați, ceea ce provoca o jenă olfactivă! Chestia a durat vreo jumătate de oră până s-au trezit bravii jandarmi din somn. Să fiu clar – generația mea a inventat dansul în timpul concertelor, eu însumi am dansat la zeci de concerte, dar niciodată împiedicând majoritatea spectatorilor să se bucure de spectacol. Dacă a meritat concertul deplasarea? Da, măcar pentru a avea termen de comparație pentru concertul lui Vali și pentru a asista la epuizarea unui mit. Meritul istoric al lui Goran în deschiderea breslei pentru curentele etno nu se discută! Cele mai bune piese au fost cele vechi, de la bisuri… Și a propos, a făcut maneaua lui Salam, prietenul său după cum a afirmat, aproape ascultabilă, e ceva!
CONCERTUL OPEREI DIN IAȘI LA FIE – Am urmărit, cu mare plăcere, concertul oferit de Opera din Iași în Piața Palatului Culturii. Selecția foarte bună din piesele de repertoriu, dar și câteva modernisme… Excelenți soliștii, foarte bună orchestra, de asemenea corurile – și cel de adulți, și Juniorii Operei… O notă aparte pentru Jean Christophe Bouton, solistul canadian angajat al Operei ieșene și, de asemenea, pentru excepționalul dirijor Leonard Boga, pe cât de tânăr, pe atât de înzestrat… Îi prevăd un viitor strălucit în arta baghetei. Foarte multă lume, mulți tineri, ba chiar și copii… Semn bun. Cred că sunt un caz curios – nu-mi plac spectacolele de Operă și Operetă, însă ador concertele cu arii și uverturi!
CONDAMNAREA LUI POTERAȘ – Da, e o condamnare istorică… Cea mai mare de până acum într-un dosar privind retrocedări ilegale. Cu o nelămurire tot rămân – deciziile celor doua instanțe, de fond și de apel, au fost date exact în funcție de același probatoriu, iar ele sunt nu diferite, ci opuse, devreme ce disting între nevinovat, prima, și vinovat, a doua. Știu că judecătorii dau deciziile în funcție de lege, aceeași, probatoriu, același, și propria conștiință. În acest caz, nu ar fi oare indicat ca CSM să pună câteva întrebări conștiințelor cu pricina? Întreb numai, nu dau nici sugestii, nici cu parul, respectând deciziile instanțelor! Și mai am o nelămurire – recuperarea prejudiciului a fost pusă integral în sarcina beneficiarilor, ca să spun așa. Nu asta e problema însă – ca să beneficieze ăia, trebuiau să încalce legea condamnații. Or, ei n-au făcut-o de amorul artei, ci contracost..
PROGRAM PENTRU DETECTAREA PLAGIATELOR – GRAUR va trimite alertele privind plagiatele tuturor Universităților! De la această dată Asociaţia GRAUR trimite alertele de plagiat tuturor universităţilor din România. Aceste alerte sunt expediate multor instituţii ale statului român care funcţionează pe banul contribuabilului şi pentru servirea acestuia. Aceste instituţii trebuie să cunoască toate situaţiile anormale care se petrec în societatea românească inclusiv poluarea intelectuală sistematică prin plagiatele mediului universitar. Dacă tot am anunțat că alertele de plagiat vor fi trimise de GRAUR tuturor Universităților, mă gândesc că e bine să repun la dispoziție un excelent și ușor de utilizat program de detectare a plagiatelor. L-am verificat comparând texte publicate de-ale mele cu versiuni în care am introdus modificări. Programul a relevat exact părțile comune și cele diferite din cele două serii de documente. Programul poate fi utilizat pentru detectarea oricăror forme de plagiat, nu doar a celor din zona academică, că se plagiază și în literatură, jurnalistică etc.!
WHISKY ȘI DEMOCRAȚIE – După un whisky bun, cred, democrația începe să-și arate farmecele… Oferta de whisky e in postarea anterioară! În rest, vorba lui Churchill, mare amator, de fapt profesionist!, de whisky, democrația e imperfectă, nătângă, crăcănată, are bube în cap, dar e cel mai bun sistem de guvernare… Mulțumesc poetului Nicolae Turtureanu pentru expediție! Democraţia este încrederea nefondată în înţelepciunea colectivă a prostiei individuale. Democrația nu înseamnă numai dreptul de a-i trimite pe toți în pi… mă-sii, dar și obligația de a pleca acolo, dacă asta vrea majoritatea. Democraţia se bazează pe trei principii: libertatea cuvântului, libertatea cugetului și înţelepciunea de a nu le folosi pe cele două precedente. Democraţia bagă poporul într-un joc controlat, dar în care poporul nu are controlul asupra jocului. Democraţia este o superstiţie bazată pe statistică. Democraţia este înlocuită din ce în ce mai mult prin demografie și demoscopie. Dacă votul democratic ne-ar aduce ceva folositor sau vreo schimbare în bine, nu ne-ar mai lăsa ăştia să votăm. Votul democratic este alegerea între lac şi puţ. Votul democratic ne garantează că nu vom fi mai bine guvernaţi decât o merităm. Oricărui guvern îi este groază de democraţie. Democraţia este calea de mijloc, care trece peste tot şi nu duce nicăieri. Prin vot democratic va fi ales acela, pe care bogaţii vor trebui să-l mituiască. Democraţia e ca un şlagăr pe care toţi îl cântă, dar căruia nimeni nu-i cunoaşte textul. Democraţia este triumful covârşitoarei majorităţi asupra covârşitoarei minorităţi. Democraţie este atunci când vaca are dreptul să-l aleagă pe acela care o va mulge. Democraţie este atunci când turma de oi îl conduce pe măgar. Într-o democraţie puterea pleacă de la popor, dar ea rar se reîntoarce la acesta. Înainte de alegerile democratice ne întreabă pisoiul, cățelușul şi mielul cam ce ne-am dori de mâncare. După alegeri hotărăsc democratic tigrul, lupul şi oaia ce vom mânca. Democrația e ca sexul: dacă e bună, e foarte bună. Dacă e doar așa și-așa, tot e bună. Democraţie nu înseamnă că eu sunt egal cu tine, ci că tu eşti egal cu mine. Democraţie este atunci când în acelaşi timp unul bagă viteza, iar celălalt frânează şi totuşi nu se întâmplă nici un accident. Democraţia este forma politică în care fiecare cetăţean primeşte ceea ce merită majoritatea. Într-o democraţie ai voie să alegi între a vrea ceea ce vrea majoritatea sau a accepta ce-ţi dau cei aleşi de ea. Democraţia este ca o barieră: javrele şi jigodiile se târăsc pe sub ea, lupii şi leii sar peste ea şi doar boii şi bivolii rămân în faţa ei. Democraţia a trebuit inventată pentru a împăca libertatea individuală cu conducerea pluralistă. Într-o democraţie este mai important cel care votează, decât cel care numără voturile. Într-o dictatură e invers. Principiul fifty-fifty pe care se bazează democraţia este bănuiala periodică a faptului că 50% dintre oameni au dreptate ceva mai mult de 50% din timp. Democraţia este abilitatea de a coordona din afară circul din cuşca maimuţelor. Democraţia este mai degrabă o culegere de principii decât o formă de guvernare. Democraţia îi garantează fiecăruia libertatea cuvântului. Ea nu garantează însă, că fiecare va fi şi ascultat. (Addenda: NSA ne ascultă cu mare atenţie, deci democraţia e în …)
BACȘIȘUL NU SE MAI IMPOZITEAZĂ – Până și în chestia asta de care a râs toată lumea o lună, băieții ăștia cu mintea netedă au reușit să bage o chestie anticonstituțională! Mă trec fiorii când mă gândesc pe mâna cui sunt banii noștri! Bănuiesc că băieții ăștia cu mintea foarte odihnită de la MF și de la ANAF-ul mamelor lor ar trebui să-și facă bagajele și să-și caute sinecuri prin altă parte… Cum naiba și-au putut imagina că n-ar trebui să dea înapoi banii pentru o amendă anulată de Justiție?! Îți stă mintea în loc!
CREIERUL LA BĂTRÂNEȚE E FOARTE EFICIENT – În sfârșit, explicația pe care mi-o doream și o presupuneam, dar nu eram sigur! Mulțumesc Domnului Dumitru Ion, care mi-a pus-o la dispoziție! Creierul vârstnicilor este mai lent deoarece a acumulat o mare cantitate de cunoștințe. Savanții consideră că oamenii nu se degradează mental odată cu vârsta, ci, pur și simplu durează mai mult până ce-și amintesc de un lucru, deoarece ei au mai multe informații în creier. La fel cum, unui calculator al cărui hard-disk e supraîncărcat, îi ia mai mult timp pentru accesarea unei informații. Cercetătorii afirmă că încetinirea procesului nu reprezintă un declin al fenomenului cunoașterii. Creierul uman lucrează mai lent la cei în vârstă, spune Dr. Michael Ramscar, numai datorită faptului că a acumulat mai multe informații în decursul timpului. Creierul bătrânilor nu devine mai puțin eficient. Din contră, a adunat mai multe cunoștințe. De asemenea, cei în vârstă, adesea se duc în altă cameră să ia ceva, iar când ajung acolo, se întreabă pentru ce au venit. Aceasta nu este o problemă de memorie, ci o metodă naturală pentru a-i determina pe bătrâni să facă mai multă mișcare. Am o grămadă de prieteni la care ar trebui să le trimit acest mesaj, dar nu-mi amintesc, așa că, va rog pe voi să-l trimiteți mai departe prietenilor voștri, care poate sunt și ai mei.
LUPII, PAZNICI LA STÂNĂ – Români, încă un efort și terminați cu trecutul! Este absolut fabulos câtă energie și câți bani – europeni! – consumă administrațiile locale, laolaltă cu forurile centrale, pentru a distruge și ceea ce a mai supraviețuit – războaielor, cutremurelor, tăvălugului comunist, celui neocapitalist și trecerii vremii – din patrimoniul nostru istoric construit. Dacă acești imbecili continuă cu același entuziasm, vom ajunge un popor de mancurți perfecți, care vor crede că dacii foloseau beton armat, iar voievozii medievali erau admiratori frenetici ai termopanelor și ai gresiei mai mult sau mai puțin italiene…
WOW! – Se apropie funia de Vasile Blaga? Numele acestui politician abil a fost evocat până acum în… enșpe mii de afaceri tenebroase, dar a scăpat de fiecare dată, nu, nu cu fața curată, că e imposibil, cât cu ea cumva sulemenită. Nu prea au fost găsite, dacă au fost căutate desigur, probe, iar cei cercetați s-au ferit să se implice. De data asta, Darius Vâlcov, strâns în chingile anchetei, nu s-a mai ferit. Sigur, co-președintele PNL neagă afirmațiile fostului primar de Slatina și ministru, dar eu spun să avem puțintică răbdare!
LIVIU ANTONESEI este un foarte cunoscut scriitor, cercetător, publicist și profesor universitar din Iași…