Nicolae STAN – Ceață pe…Tamisa?

nicolae_stan_761. Vin alegerile parlamentare… Fiecare votează ce vrea, desigur. Dar vă propun o metodă; să eliminăm pe acei candidați (partide) care vorbesc numai în generalități, în lozinci, în limbaj prefabricat.
Să suspendăm această atitudine naivă, ignară, șmecherească despre actul de a guverna.
Să ni se spună în fraze cât se poate de clare, de ferme, CUM se va ameliora viața românului, cu ei la putere.

Să n-aud de indicatori macro! Ăștia trebuie să existe doar în bucătăria lor de guvernanți. Altfel, nouă să ni se spună concret prin ce metode vom trăi mai bine, fiecare dintre noi.
Numesc asta o minimă acțiune fenomenologică de simplu alegător: punem între paranteze vorbăria, pentru a ajunge la ” lucrul însuși ” care este chiar viața noastră. Succes…

2.Fotbalistică… Când naiba scăpăm și noi – prin reprezentanți, formatori de opinie, deh – de naționalismul ăsta penibil, de frustrați iremediabili, gen ”Meritam și noi un penalti, ne-au furat arbitrii..?” Când ne vom apuca serios de treabă?

3.Fantome… Partidulețele noastre cumpără imagini, fantasme. Fantasma Căutiș la PSD; fantasma Rifai, la PNL. Stafii, năluci, arătări, vedenii și himere-e vremea voastră!
Gorghiu și Dragnea – marii vânători-cumpărători de fantome…

4.Definiția politicii… Politica românească pare o salvare nesperată pentru cei care n-au reușit într-o carieră profesională autentică. Mi-e teamă că asta e chiar definiția politicii.
A avea o carieră de politician, iată o contradicție în termeni.

5.Dintr-un studiu al unui tânăr… „Frumusețea în artă nu are o esență dincolo de propria sa existență. Arta nu este determinată de conținut, un moft al consumatorului, și nici de tehnică, un capriciu al unor producători. Aceste criterii nu pot asigura de unele singure o împlinire a emoției prin artă. Apoi, orice valoare pe care o atribuim, o atribuim operei, și nu artistului, care este doar un avatar al ei. ”

6.Personaj… „Primise o mitralieră de război, pe care o instalase, cu înfrigurare, într-o capotă inelară, pe partea superioară a unei aripi. De-acolo putea trage în neștire asupra prăduitorilor, pe deasupra zonei elicei, ceea ce-i dădea un sentiment de libertate totală. Nimeni nu-i putea da niciun ordin acolo, în văzduh, unde era una cu mitraliera lui, poreclită căprioara, una cu bombele lui pe care le arunca precum popicele, cu o precizie diabolică. Devenise spaima inamicului, mândria românașilor pământeni și dorința româncuțelor ce-i priveau zborul cu ochi scăpărători. Când, noaptea, de regulă, cobora și lua din nou cunoștință cu pământul, parcă înainta nesigur, cu pași nervoși, tremurați. În aer era locul lui. ”

7.Vreme arțăgoasă… Pare că-i sare muștarul din orice. Oamenii, ca vremea – instinctul de supraviețuire.

8.Ziua Învățătorului, a Educației… La mulți ani, Luminare,  pe unde te-oi mai afla! Luminează-ți poporul!

9.Exercițiu… În seara asta am fost atent la știrile tv, de la mai multe televiziuni. Și la comentarii. Rezultatul: nu mi-a rămas nimic în memorie. N-am înțeles nimic, n-am reținut nimic. Voi apela doar la imagini, fără sonor. Doar voi privi – simțul cel mai abstract.

10.A fi guvernat… Tot auzind diverse voci ale Sistemului, care bubuie în sfera publică, mai că ți se pare interesant un ”destabilizator” ca Proudhon: ”A fi guvernat înseamnă a fi urmărit, inspectat, spionat, dirijat, mânat de lege, numărat, înregimentat, înrolat, îndoctrinat, moralizat, controlat, verificat, apreciat, evaluat, cenzurat, comandat de către creaturi care nu au nici dreptul, nici înțelepciunea, nici virtutea să facă asta.”

11.O sistematizare… Mic atelier prozastic, format din lecturi uitate… 1. acțiunea, în romanul actual, rămâne în plan secund; personal, acțiunea sofisticată mă plictisește; ce contează este modul tensionat în care conștiința personajului central trăiește viața.
2. romanul adună aluviuni naturale în jurul unui centru narativ neexplicat conceptual, doar arătat. 3. romanul se construiește prin antagonisme de tip psihologic, dar neprezentate prin analize psihologice îndelungi, ci prin descrierea de fapte mărunte. 4. narațiunea romanescă, spre deosebire de cea a povestirii, trebuie spartă, din când în când, fără a afecta fluența general – narativă. 5. romanul arată, din interiorul unui personaj, natura umană în generalitatea ei, el vorbește despre oricare cititor. 6. romancierul este un psiholog care nu practică psihologia de catedră.

12.O zi de vineri agitată… N-am deschis televizorul de două zile. Am recitit romanul pe care l-am terminat de-o lună. Câteva cuvinte corijate. În rest, mi s-a părut scris de o altă mână de-a mea. Mult mai sigură decât celelalte două…

13.Austeritatea capodoperei… ”Îl supăra doar faptul că trebuie să se ducă pe lumea cealaltă cu trupul acela mizerabil, cu oasele ieșindu-i în afară, cu pielea gălbejită și flască.. Angustina a murit neschimbat- se gândea Giovanni -, imaginea lui rămăsese aceea a unui tânăr înalt și delicat, cu un chip distins…” (Buzzati, Deșertul…)

14.Știri… Patru sunt tipurile de știri pe care vreau să le aud, dar fără comentarii colaterale: despre salarii, despre pensii, despre căldură, despre apă. Atât. În rest, am eu grijă, am propriile comentarii și acțiuni. Din partea mea, toate posturile tv ar trebui să tragă oblonul, în ceea ce privește ”informațiile” despre trebuințele ”superioare”.

15.O șansă… Ia te uită! Există o șansă pentru toată lumea… Capul sus! ”Viața fără cărți, fără contacte cu oamenii culți, făcuse ca din memoria lui să șe șteargă totul, cu excepția celor mai simple rudimente ale tainei.” (Graham Greene, Puterea și gloria)

16.Anotimp…Toamna este anti-modernă: ea te întoarce cu blândețe către rădăcini, după o zbuciumată incursiune în lumea trecătoare a florilor, și te împacă, discret și total, cu gustul lor străvechi…

17.Seismică… O minimală plutire, dinspre stânga către dreapta – asta a fost senzația trăită de mine la cutremur, în București. Am asociat-o cu secvența genială din ” Gladiatorul”, când, spre final, eroul are tentația intrării în moarte, asociindu-se alor săi, aflați deja acolo, într-o plutire mișcată, pe orizontală…

NICOLAE STAN este un foarte cunoscut prozator, membru al Uniunii Scriitorilor, absolvent de Filosofie la Universitatea București…